zaterdag 2 januari 2016

Te veel. Te lang.

De positieve noot: Alrik is vrolijk. Hij schildert. Hij rekent. Hij kijkt play-doh stop motion-filmpjes. Hij eet sinds 3 dagen elke dag een beetje en heeft al twee keer normale stoelgang gemaakt. De laatste cortisone is gegeven. De parenterale voeding staat weer op volle dosis.


De rest van het muziekstuk: !#?g`r´gmbl!!!@h?!§pfsh!?:-((!
Vrij vertaald:
  • De nieuwe hickmankatheter zit niet goed. Zo kunnen ze hem niet verzorgen. De chirurg(en) moet(en) komen kijken en het zelf oplossen. Maar in het weekend zal het wel moeilijk zijn om een chirurg te vinden.
  • Intussen wordt het sijpelen van het bloed uit de (nieuwe) wonde tegengegaan met een stollingsmiddel op een vetverband en een verband dat heel zijn borstkas omvat.
  • Alrik heeft gisteren vier keer bloedplaatjes gekregen en ook nog rode bloedcellen, maar vandaag zijn de bloedwaarden zoek?! Nochtans zoals elke morgen 4 buisjes afgenomen.
  • De dokter vermeldt mij tijdens haar kort bezoek: "Neenee, we zijn nog niet uit de problemen, mevrouw". De echte afstotingsverschijnselen beginnen pas als er meer witte bloedcellen komen. En dan riskeren we nog de heractivatie van de klierkoorts en de CMV waarvan hij drager is.
  • Zijn gewicht neemt terug 'wat te veel' toe. Loert het oedeem weer om de hoek met het afbouwen van de cortisone?
  • Volgende week word ik terug verondersteld halftijds te gaan werken. Maar eigenlijk is het tijd om te aanvaarden dat het ziekenhuis ons nieuw leven is en dat er geen tijd is voor een leven daarnaast. 
Ik word overvallen door kwaadheid, aggressieve opwellingen en moedeloosheid. 

7 opmerkingen:

  1. Amai Anja, dit moet zo moeilijk zijn.
    Ik blijf duimen voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan niet anders dan dat je overvallen wordt door al die lastige emoties. Wat een beproeving onderga je/ jullie hele gezin. Je bent een mens. Niet: 'ook maar een mens', nee, een topmens. Ik geloof dat jullie hier doorheen geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heel,logisch dat je hier soms heeeeeeeel erg kwaad en moedeloos van wordt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Anja,
    zo te begrijpen...
    Ik duim dat je een oplossing vindt, loopbaanonderbreking of desnoods ziekteverlof of ... zodat je toch nog niet hoeft te gaan werken. Als je ooit verlof nodig hebt, lijkt het mij toch wel nu.
    Dikke knuffel en ook ik blijf duimen,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Anja, hou vol! Eigenlijk niet abnormaal dat nu de meest acute gevaren voor Alrik geweken zijn jouw emoties de bovenhand nemen. Je hebt je ook al lang sterk gehouden. Ook die emoties mogen er zijn, hoe tegenstrijdig dat dat ook is, laat kwaadheid en moedeloosheid er zijn, dan krijgen ze ruimte zodat ook jij weer ruimte krijgt om weer verder te gaan. Die ruimte is belangrijk om er echt te kunnen zijn, voor jezelf en voor Alrik en voor Balder! Veel moed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle begrip voor je crisis(je)! Ik had dat al veel eerder gehad in jouw plaats! Het hunkeren naar de gewone routine van weleer in contrast met de huidige situatie moet hard zijn. Maar jullie zijn sterk, en na een dip komt zeker nieuwe positieve energie! Ik stuur er je alvast veel toe! Take care!
    Hadelijn x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. veel sterkte, Anja! ik wens jullie veel moed en dat alles terug heel goed komt. liefs, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen