maandag 4 januari 2016

T+21: Monocyten

De chirurg is niet langsgekomen en ik had een heel leuke dag met Alrik.

MAAR

Het balen van gisteren verschraalt tot een detail. Alriks witte bloedcellen stijgen rustig, maar vandaag stond te teller op 65% monocyten (moet rond de 5% zijn). Ter herinnering: JMML staat voor juveniele myelomonocytaire leukemie. Is dit dus meteen al een eerste teken van herval van de ziekte?

Ik stelde de vraag aan Dr. Renard die vandaag op ronde kwam en ze gaf mij geen geruststellend antwoord. "Ik heb het ook gezien", zei ze, en "Ik weet het niet". Het is zo dat de machinale bloedcellentelling de 'voorlopers' van normale witte bloedcellen als monocyten herkent. Het aantal monocyten kan dus perfect hoger zijn dan normaal. Maar 65% is wel heel veel. En vooral "zijn milt is ook terug wat groter". Ze zou het eerst nog verder bestuderen. En ze schreef meteen een handmatige telling voor van een sample van zijn bloed, voor morgen.

In alle nuchterheid stel ik vast dat het er niet goed uitziet. Alriks mooiste uitspraken doorpriemen mij als naalden. Hij maakt plannen om verjaardagskronen te maken voor zijn kindjes als hij groot is. Ik kijk naar Balder en visualiseer zijn leven zonder tweelingsbroertje... Op dat zelfde moment zegt Balder mij dat we naar Pellafol gaan als Alrik niet meer ziek en uit het ziekenhuis is.

5 opmerkingen:

  1. Oh Anja, laat dit alsjeblieft niet waar zijn. Ik moet alweer extra moeite doen om wat lucht binnen te krijgen. Ik zucht en duim en frons en word boos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pakt inderdaad op de adem..ik wil zo graag hopen dat het snel weer de goeie richting uitdraait!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merde, merde, merde, nondedju...
    sorry, maar dit zijn de enige woorden die hier bij passen.
    Blijf mekaar goed vasthouden, want alleen liefde kan hier tegengif bieden.
    Bon courage (als dat nog lukt).
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo wou ik mijn post gisteren eigenlijk ook beginnen...

      Verwijderen
  4. si je peux faire quoi que ce soit pour vous soulager un peu je me sentirais un peu utile... Restez courageux...

    BeantwoordenVerwijderen