woensdag 6 januari 2016

Bloedplaatjes gezocht

Vandaag heb ik maar één boodschap. Geef bloedplaatjes. Bloedplaatjes kunnen maar 5 dagen bewaard worden (onder voortdurend schudden en bij 22°). Het geven van plaatjes duurt anderhalf uur. Je bloed loopt naar een toestel, bloedplaatjes worden er uit geconcentreerd en de rest krijg je terug (via dezelfde naald). Aangezien het proces lang duurt is het best om een afspraak te maken. Als je nog niet geregistreerd bent als donor, moet je de eerste keer 'gewoon' bloed geven. Daarvoor hoef je geen afspraak te maken. Er wordt dan onderzocht of je genoeg plaatjes hebt om plaatjesdonor te kunnen zijn. Je leest er alles over op de website van het Rode Kruis. Er is een donorcentrum achter de gebouwen van Gasthuisberg. Ik ben er vandaag voor het eerst binnengestapt. Ik kreeg tranen in mijn ogen toen een dame na mij zich aanmeldde om bloedplaatjes te geven.

Alrik heeft op anderhalve maand tijd al 30 (!) zakjes bloedplaatjes toegediend gekregen en 6 zakjes rode bloedcellen + ééntje voor Balder. Alrik zit constant onder de minimumgrens voor het aantal bloedplaatjes, maar toen ik eens vroeg waarom ze er niet nog meer toedienden was het antwoord dat ze er ook niet zó veel hebben, dus dat ze het beperken tot 1 zakje per twaalf uur of per 24 uur naargelang de situatie.

Hierbij ook onze welgemeende, oprechte en met emoties vervulde dank aan al diegenen die al bloeddonor zijn.

Prins-Koning Alrik Pillenslik vierde vandaag dat hij zo mooi was

5 opmerkingen:

  1. Koning Prins Alrik Pillenslik IS ook echt heel mooi ! ! !
    Hij ziet er prachtig stralend lief uit ! ! !
    Hadelijn x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe voort met die foto's.
    En voeg er nu en dan ook eens de rest van de familie aan toe.
    Aan de kamer te zien is er daar veel knutseltalent aan de gang.
    Wij blijven duimen.
    Griet en Xavier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk, ik ga er eens werk van maken. Sterkte nog. Ondanks alles, straalt Alrik zo op die foto's. Ik word er helemaal warm van...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Anja. Enkele jaren geleden was ik gewoon om mijn bloedplaatjes te geven, in Louvain-la-Neuve of Ottignies. Ik zal onmiddelijk terugbeginnen. Zeer mooie foto's van Alrik !!

    BeantwoordenVerwijderen