dinsdag 15 maart 2016

Slapeloos

Het spookt door mijn hoofd. Er kan nog steeds herval optreden... Ik vind een grafiek in het boek Thomas' hematopoietic cell transplantation. De 30% (of zelfs 46%) kans op herval blijkt eerder gelijkmatig gespreid over meer dan een jaar. In de curve voor de leeftijdscategorie van Alrik treedt herval het vaakst op tussen de vierde en de zevende maand na transplantatie. Ineens begint het dan terug slechter te gaan. Zonder aankondiging. De bloedplaatjes en het hemoglobine gaan terug omlaag, het percent donorcellen zakt naar 80% en dan verder naar beneden... Ik heb deze nacht geen oog dicht gedaan. Zomaar ineens terug. Het gaat nochtans nog steeds razend goed met Alrik. We overwegen een weekje Pellafol (Frankrijk), vlak voor ze dan terug naar school mogen. Misschien spelen de stijgende verwachtingen op het werk mij parten. Ik word stilaan terug ingeschakeld in het circuit. Alsof alles achter de rug is. Alsof we kunnen overgaan tot de orde van de dag. Of misschien botst mijn eigen verwerkingsproces met realiteit van de cijfers...

De strohalm: deze grafieken omvatten ook transplantaties met niet-familiale donoren en dus patientjes die vele maanden lang immunosuppressiva kregen. Dat was niet het geval bij Alrik en hopelijk hebben de donorcellen dus de laatste gemuteerde stamcel bij Alrik uitgeroeid...

Morgen alvast weer een bloedname.

8 opmerkingen:

  1. Stop aux lectures amies-ennemies dans ce présent plein de bonnes choses ? Plus facile à dire qu'à faire, j'imagine... Je t'envoie toute mon amitié pour tenir ces mots à distance et rappeler le repos bien mérité dans ton oreiller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Salut Caroline, j'ai besoin de connaître les faits, les statistiques. Après mon optimisme sera plus fondé... :-) (Mais entretemps j'ai le trac pour demain)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alweer zo'n spannend moment... Niet moeilijk dat je daar van wakker ligt. Hopelijk volgt weer snel de bevestiging dat die Baldercellen van het straffe soort zijn. En mag er dan weer wat meer rust zijn...
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt voor mij ook wel begrijpelijk, dat je bij zo'n spannend moment wakker kan liggen. En morgen vast weer meer rust in je. Veel moed morgen. Liefs, Sigrid xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iris en Sigrid, dit moment is niet spannender dan een ander moment. business as usual. Bloed checken. Zien dat alles goed gaat. Ik weet niet waarom ik het ineens terug zo moeilijk heb. En ik vrees dat het nog zal duren tot minstens het eind van 't jaar. Wegens de prognose. De statistieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We blijven duimen! Veel moed! Els

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk blijft het spannend. Wij duimen evenzeer en extra superhard de komende maanden!
    An en co

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zal tijd vragen en veel oefening om opkomende twijfels een plek te geven die niet te belastend is. Mooi dat de controle die volgde terug positief was. Misschien is er ondertussen nog één geweest? Gaan jullie naar Frankrijk? Ines xxx

    BeantwoordenVerwijderen